Bella Italia

Met het Hemelvaart zijn we er heerlijk een paar dagen tussenuit gegaan. In de meivakantie kon Robbin last-minute geen vrij meer krijgen, maar een paar dagen tijdens Hemelvaart lukte wel. We dachten eerst aan een stedentrip, maar dat werd al snel te kostbaar. In de zomer gaan we graag naar de Cote d’Azur, dus daar moesten we al snel aan denken. Uiteindelijk keken we op AirBnB net over de grens in Italië en vonden daar een appartement met het mooiste uitzicht in het allerschattigste dorpje. Dus wij gingen ‘ even’ heen en weer naar Bella Italia.

onmogelijke bergweggetjes

Woensdagavond tegen 20 uur vetrokken we. Vieve sliep lekker in de auto en wij omstebeurt gedurende de rit. Na wat file in Italië, kwamen we tegen de middag aan. We speurden alvast naar het huisje en reden verschillende onmogelijke bergweggetjes op en af voordat we de juiste weg vonden. De tijd tot we het huisje in konden, brachten we door aan de zee. Heerlijk weer en het water had een fijne temperatuur.

Toen was het tijd om naar het huisje te gaan. We werden hartelijk verwelkomd en rondgeleid door het huisje. Het hart van het dorpje Costarainera was alleen lopend te bereiken. De weggetjes door het centrum heen waren mooi aangelegd en bij de meeste huizen stonden mooie planten langs de straat. Het zag er super idyllisch uit.
De rest van de middag hebben we gechilld, boodschappen gedaan en nog even door de zee gewandeld.

Vrijdag hadden we bedacht om langs de kust te fietsen. Vanaf San Remo reed vroeger een trein langs de kust. Deze trein is al jaren geleden gestopt met rijden en vervangen door een nieuw spoor door de bergen heen. Nu ligt er een fietspad met de mooiste vergezichten op de Middellandse Zee en met talrijke mogelijkheden om naar het strand te gaan. In San Lorenzo hebben we fietsen gehuurd en begonnen we aan deze mooie tocht. Het was heerlijk weer, soms zelfs té warm. De tunnels waren een welkome verkoeling. In Prai vonden we een mooi strandje en daar hebben we een paar uur heerlijk vertoeft. Langs de route kwamen we ook een paar speeltuinen tegen, waar we natuurlijk niet voorbij konden gaan voordat Vieve daar had gespeeld.

Bar in een paardentrailer

In het dorpje werd ’s avonds een barretje geopend vanuit een gerestaureerde Pardentrailer. Daar hebben we een aantal keer lekker een ijsje en drankje genomen. Ook hadden ze een kleine supermarkt vlakbij het huisje. Met de allerliefste dames achter de kassa. Die uiteraard alleen maar Italiaans spraken, maar zo vriendelijk en verwelkomend. Vieve werd helemaal verlegen van hun aandacht, ze vonden haar zo mooi met haar blauwe ogen en blonde haren. Ze kwam de winkel niet uit zonder dat ze eerst verwend werd met een snoepje. Super lief.

Zaterdag zijn we naar Imperia gegaan. Daar hebben we door het stadje heen gewandeld. Helaas was het museum waar we heen wilden, gesloten vanwege restauratie. We hebben over de markt gestruind en een bezoek gebracht aan de prachtige kerk in het centrum. Robbin vond na wat struinen op Google een pumptrack in Imperia. Daar heeft Vieve naar hartenlust gestept en geskateboard. Ze ging steeds harder en harder. Ze had een heerlijk rode kop van de inspanning. Ze vond dit het allerleukste van de hele dag. Uiteraard zijn we daarna ook nog lekker gaan zwemmen, want hé je bent niet voor niets zoveel kilometer gereden naar de Middellandse zee.

En zo zijn we ook de zondagochtend gestart. Er werd regen en onweer voor de middag voorspeld, dus gingen we op tijd naar het strand toe. Tegen 13 uur vielen ook aan de kust de eerste spetters, al zagen we al geruime tijd donkere wolken boven de bergen/heuvels. Daarna zijn we nogmaals naar Imperia gegaan zodat Vieve nog kon steppen op de Pump track. En toen was het alweer tijd om de koffers in te gaan pakken en alvast naar de auto te brengen. We zijn van zondag op maandagnacht om 02.30 weggereden, zodat Vieve nog lekker kon slapen in de auto en we daardoor een groot deel van de reis al achter de rug zouden hebben als zij wakker werd. Tegen het avondeten waren we weer thuis. Het was een heerlijke mini-vakantie. We waren er echt even uit. En in die omgeving krijg je meteen zo’n vakantiegevoel. De kilometers waren het zeker waard, maar de volgende keer gaan we wel wat langer 🙂

Deze omgeving is een echte aanrader, super leuke en schattige dorpjes met genoeg strandmogelijkheden. De kust is wel heel anders dan in Frankrijk. De stranden zijn meer aangelegd en in de steden ook vaak onderdeel van een strandtent. Een verborgen strandje hebben we hier langs de kust niet gevonden, maar daar waren we misschien ook te kort voor in dit gebied.

Nog een paar weken en dan is het alweer zomervakantie. De tijd gaat zo snel, nog even knallen op mijn werk en dan lekker in de chill stand. Nouja, chillen…. Genoeg te doen de komende tijd in de kerk, hihi. We houden jullie op de hoogte!

xx liefs Anneke

1x in de maand op de hoogte blijven van onze laatste blogs?