Des Vacances #2

Zo, die vakantie lijkt nu wel een eeuwigheid geleden! Maar tegelijkertijd ook weer heerlijk om er aan terug te denken en de foto’s te bekijken. Ondertussen is week 3 van school alweer bijna voorbij. Wat een enerverende dagen zijn dat geweest. Veel nieuwe indrukken en materie om in te duiken en ontzettende lieve collega’s die zo behulpzaam zijn bij het starten op een nieuwe plek. Zo fijn.

Maar…. de tweede vakantieweek (Deel #1 al gelezen?). Na een heerlijke 9 dagen in het ‘ midden’ van Frankrijk, zijn we naar de Middellandse Zee gegaan. Vorig jaar zijn we ook op de camping: Le Moulin des Iscles geweest, in Roquebrune-sur-Argens, vlakbij Frejus. Een typische Franse camping met een fijn en nieuw zwembad en toegang tot de rivier.

de waard tent kuifeend

Dit keer een plekje dichtbij het toilet, wat met een vrolijke driejarige best handig is. Makkelijk zelf naar het toilet én veel praatjes met iedereen die voorbij loopt. De campingeigenaar herkende ons nog van vorig jaar en had hele leuke grapjes met Vieve, ondanks het taalverschil.

eigen fiets decathlon
middelanse zee
strand

De eerste dag zijn we uiteraard heerlijk naar de zee gegaan. Vieve is een echte waterrat en heeft naar hartenlust gezwommen en zelfs gesnorkeld in het zoute water en vissen gezien. We vinden het altijd leuk om langs de kust te rijden en dan de strandjes uit te zoeken die verstopt liggen in de baai. En die je vindt doordat er ineens heel veel Franse auto’s langs de kant staan. Het zijn wel vaak kiezelstranden, maar daar is met een emmer ook goed mee te spelen.

nice-uitzicht

We zijn een dagje naar Nice gegaan. We zijn de heuvel opgeklommen en hebben door de smalle straatjes gestruind, met mondkapje op. Parallel aan het oude centrum loopt een doorgaande weg met in het midden een kilometer lang park met ontzettend veel speeltoestellen, schommels en glijbanen. Super tof. En aan het eind was een gedeelte met fonteinen waar allemaal kinderen heerlijk in zwemkleding of ondergoed aan het spelen waren. Ons dametje uiteraard ook. Zo leuk om steeds opnieuw te ervaren dat in veel grote Franse steden er zoveel aan de kinderen wordt gedacht. Bij elke grote bezienswaardigheid, maar ook in achteraf parkjes, zijn speeltuinen aangelegd.

nice-water
Nice-stedentrip
selfie-nice

Een andere dag zijn we gaan kanoën op de rivier Argens. Vanaf de camping zijn we stroomopwaarts gevaren, helemaal tot aan het stadje voorbij de camping. Vieve heeft nog zelfs een dutje in de kano gedaan, super grappig.

kano
direntuin-frejus

In Frejus is een oude dierentuin (Parc Zoologique de Fréjus) gevestigd. De reviews op Google waren niet heel positief, maar we zijn toch gegaan omdat er de mogelijkheid was om dieren te voeren. Naar Nederlandse maatstaven was het echt niets, het was oud en sommige dieren leefden alleen in een hok. Het park zelf was ruim opgezet en zag er in zijn gloriedagen fantastisch uit. Het voelde heel dubbel om daar toch heen te gaan, enerzijds gun je de dieren veel beter, anderzijds heeft een dierentuin ook geld nodig om te kunnen vernieuwen en overleven. Ondanks was het wel een heerlijke dag, afgesloten met een duik in de zee en een heerlijke pizza van Pizzeria Le Robinson.

Papegaai- Parc
aap-frejus
flamingo

Vanuit Cannes zijn we met de veerpont naar Ile Sainte-Marguerite gevaren. Een mooi eiland met een oud Fort erop. We hebben over het eiland gewandeld, op zoek naar een mooi strandje. Ook hier weer via de klif naar beneden om daar lekker te zwemmen. Veel heremietkreeftjes, anemonen en zee egels gezien. Het was voor Vieve en mij niet heel ontspannen zwemmen met al dat gekriebel in de zee. Zeker een aanrader om naartoe te gaan. Pak vroeg de veerpont en zorg dat je niet de laatste boot terug mist ;).

Ile-Sainte-Marguerite

Als afsluiter zijn we 2 nachten in Dijon geweest in een AirBnB. Scheelt ons opzetten en afbreken en maakt de terugreis een stuk overzichtelijker. Helaas hadden we veel file en kwamen we pas laat aan. Overdag in Dijon kwamen we erachter dat we toen Vieve 4 maanden was, we ook in Dijon waren geweest. Maar dat hebben we toen niet goed onthouden, hihi. Het was leuk om een dagje te zijn, maar dan heb je het meeste ook wel gezien. Het is niet zo’n groot stadje namelijk.

Het laatste stuk naar huis ging gelukkig wel vlot en halverwege de middag waren we weer thuis. Ondanks alle Coronamaatregelen hebben we een heerlijke vakantie kunnen vieren en hebben we ons veiliger in de rustige heuvels en op de stranden gevoeld dan in drukbevolkt Rotterdam. En nu hebben we wel veel unieke foto’s met mondkapjes als herinnering.

Dijon-micro-step

In de volgende BLOG vertel ik meer over de stand van zaken omtrent de kerk. Want daar zijn ook weer ontwikkelingen…..

Alvast een fijn weekend.

Veel liefs Anneke

5 Reactie's
  • Elles
    Geplaatst op 21:13h, 20 september Beantwoorden

Wat leuk weer! Goede tip van die strandjes in een baai. Misschien moeten wij toch ook maar eens dat stuk van Frankrijk een kans geven 🙂

• Robbin
      Geplaatst op 17:48h, 21 september Beantwoorden

Ja moeten jullie zeker doen, echt de moeite waard. Zo heerlijk! 🙂

• Henk Lemson
    Geplaatst op 00:05h, 15 januari Beantwoorden

Een leuk, maar arbeidsintensief project lijkt mij deze verbouwing. Helaas struikelde ik direct over een ogenschijnlijke kleinigheid toen ik een kijkje nam op deze site.

Ik ben niet supergoed in de Franse taal, maar “DES VACANCE” , dat kan echt niet. Als je al het woord “vacance” gebruikt, dan moet het zijn in correct Frans: “DE LA VACANCE”. Maar gewoonlijk wordt het in het meervoud gebruikt, dus “DES VACANCES”‘

Ik blijf af en toe een kijkje nemen op deze site. Mijn vrouw en ik wonen vlakbij. In Simonshaven. Molendijk 10 (het tweede huis aan de linkerkant -met witte zijmuren- als je Simonshaven inrijdt vanaf Zuidland. En haha, ons huis heeft wel een toren(tje), of iets wat erop lijkt dan.

Met vriendelijke groeten

Henk Lemson

• Robbin
      Geplaatst op 20:19h, 21 januari Beantwoorden

Hoi Henk,

Bedankt voor je berichtje en je oplettende oog. We passen het gelijk eventjes aan. 😉
      Wat leuk ik ben gelijk even wezen zoeken naar jullie huis. Leuk huisje, flinke toren hebben jullie op jullie huis staan!! haha

• Henk Lemson
    Geplaatst op 19:43h, 22 januari Beantwoorden

💒. 🏰 Succes gewenst met de rest van de verbouwing. Gelukkig is het niet die andere kerk, met een toren, nog meer uit het lood dan die van Pisa!